STOP-doing

STOP-doing

Veel mensen werken met to-do lijstjes. Dat is heel vermoeiend, want je moet al zo veel. Daarom ontvangt u van Werkplekverbetering een STOP-doing list. Uiteraard over gezond, plezierig en effectief werken. Bent u er klaar voor? Dan is hier uw STOP-doing list ...

Van skippybal naar innovatieve bureaustoel

Van skippybal naar innovatieve bureaustoel

Heeft u wel eens op een skippybal gezeten. En beviel het? In elk geval herinnert u zich deze ‘zit-ervaring’. Het zat lekker en u werd er ongetwijfeld vrolijk van. Het mooie van het zitten op zo’n bal is dat u automatisch de juiste zitstand aanneemt: u corrigeert uzelf door iets naar links, naar rechts, naar voren of naar achteren te bewegen. Vaak zonder dat u het doorheeft. En juist dit principe heeft een innovatieve producent van bureaustoelen centraal gesteld bij de ontwikkeling van een totaal nieuwe manier van zitten.

Het verband tussen houding, spierspanning en klachten

Het verband tussen houding, spierspanning en klachten

Als u vol met boodschappentassen de supermarkt verlaat, neemt u de tassen waaarschijnlijk niet op schouderhoogte mee (in een hoek van 90º). Het is een mooie fitness-oefening, maar binnen no-time staat er teveel spanning op uw armspieren. Wat blijkt: dit soort 'verkeerde' houdingen nemen wij wel aan op kantoor. Waarom en wat kunt u er aan doen?

Baby's zitten goed: u ook?

Baby's zitten goed: u ook?

Wie een baby heeft, ontkomt er niet aan: er wordt een kinderzitje (maxi-cosi) aangeschaft. De veiligheid en gezondheid van 'de kleine' staat immers bovenaan. En terecht. De baby moet goed zitten en de maxi-cosi heeft dan ook voldoende ondersteuning in de rug, de juiste hoofdsteunen, een goed 'tuigje', et cetera. En ouders zijn zelfs gevoelig voor wetenschappelijk onderzoek: baby's mogen niet langer dan twee uur in een autostoel doorbrengen want dat is slecht voor de rug en de ademhaling. En als bezorgde ouder doe je dat dan ook niet. Kortom: de baby's zitten goed. Maar hoe zit het eigenlijk op kantoor?

Rennen, vallen, opstaan en weer doorgaan

Rennen, vallen, opstaan en weer doorgaan

Stel u bent aan het mountainbiken en u valt. Wat doet u dan? Waarschijnlijk doet u hetzelfde als de meeste sporters die geconcentreerd aan het sporten zijn: u kijkt of het ernstig is en zo niet dan bijt u door en gaat u weer verder. Later op de dag begint het toch wel pijn te doen en vraagt u zich af hoe het mogelijk is dat u bent doorgegaan. Ontdek hoe dit werkt: niet alleen in de sport maar ook op kantoor.

De handen van de pianospeler

De handen van de pianospeler

Kijkt u eens goed naar de handen van de pianospeler. Wat valt u op? Inderdaad: de horizontale houding van zijn handen ten opzichte van de toetsen van de piano. Dus niet met de handen in een hoek van onder naar boven en ook niet erboven zwevend. De handen zijn zoveel mogelijk horizontaal. Om vervolgens de mooiste toetsaanslagen te realiseren. Hoe zit het met uw handen en uw toetsenbord?