10 tips om klachten te voorkomen

Effectief, gezond en plezierig werken heeft alles te maken met een goede inrichting van uw werkplek. Een ergonomische werkplek zorgt ervoor dat u ongemerkt de juiste houding aanneemt. Minder klachten en een hogere productiviteit gaan hand in hand bij Werkplekverbetering.

Verbeter zelf uw werkplek: 10 tips

U kunt zelf eenvoudig verbeteringen realiseren. Wij hebben 10 doe-het-zelf tips voor u op een rij gezet. De eerste tips gaan over de stoel en uw bureau en de overige tips hebben betrekking op handige producten die uw ergonomische werkplek compleet maken. Bent u er klaar voor?

  • Zet uw voeten plat op de grond en stel de hoogte van de stoel zo in dat de knieën op heuphoogte zijn. Als u goed achter in de stoel zit, zou u 3 tot 5 vingers moeten kunnen plaatsen tussen de voorkant van de zitting en uw knieholte.


    VerbeterTip 1: Het zitvlak dient even hoog te zijn als de onderkant van uw knie.

    Chair Height

  • Stel de rugleuning van uw stoel in. Plaats de rugleuning zo dat de hoek tussen de rug en de bovenbenen ongeveer 90° is.


    VerbeterTip 2: Plaats het dikste gedeelte van de rugleuning (lendesteun) tegen de bovenrand van het bekken.

    Back Support

  • Zet de armsteunen zo hoog dat de onderarmen worden ondersteund terwijl de schouders afhangen. Stel (indien mogelijk) de breedte van de armsteunen in, zodat de armen direct naast het lichaam worden ondersteund.


    VerbeterTip 3: De boven- en onderarmen vormen samen een hoek van 90°.

    Arm Rest Height

  • Maak (indien mogelijk) gebruik van het kantelmechanisme van de stoel, zodat u tijdens het werk constant wordt ondersteund in uw werkhouding.


    VerbeterTip 4: Zorg ervoor dat het kantelmechanisme afgesteld is op uw lichaamsgewicht, zodat u tijdens het bewegen niet naar voren wordt geduwd of achterover kiepert.

    Kantelmechanisme

  • Stel het bureau in op de juiste hoogte. Als u op uw correct ingestelde stoel zit, dan dient de bovenkant van het werkblad even hoog te zijn als de bovenkant van de armsteunen.


    VerbeterTip 5: Bij niet-instelbare bureaus kunt u de zithoogte van de stoel aanpassen en gebruik maken van een voetensteun.

    Table Height

  • Zet het beeldscherm recht voor uw lichaam en op de juiste hoogte.

    VerbeterTip 6: Zorg er voor dat de bovenkant van het scherm op ooghoogte is.

     

     6 Screen Height

  • Plaats het beeldscherm op de juiste afstand tot uw ogen (50- 70 cm) en tenminste 2 meter tot het raam.

    VerbeterTip 7:  Zorg ervoor dat uw beeldscherm haaks op het raam staat, zodat hinder door spiegeling of grote lichtcontrasten wordt voorkomen.

     

    7 Screen Distance

  • Plaats uw document verhoogd tussen toetsenbord en beeldscherm in, zodat u in een rechte houding kunt werken.

    VerbeterTip 8: Maak gebruik van een documenthouder.

     

    8 Document Distance

  • Plaats de muis in het verlengde van de onderarm en binnen handbereik. Bedien de muis vanuit de hele arm i.p.v. vanuit de pols. Laat uw hand tijdens muisgebruik ontspannen op de muis rusten en haal deze eraf wanneer u de muis niet gebruikt.


    VerbeterTip 9: Zorg ervoor dat u niet buiten schouderbreedte werkt. Dit is mogelijk met behulp van een compact toetsenbord.

    9 Mouse Working Area

  • Plaats het toetsenbord recht voor u en binnen handbereik. Zorg ervoor dat de pootjes zijn ingeklapt, zodat de polsen tijdens typen zo plat mogelijk zijn.


    VerbeterTip 10: Zorg ervoor dat de spatiebalk centraal voor het lichaam is geplaatst.

    10 Keyboard Working Area




Samen uw werkplek instellen?

Heeft u werk gerelateerde klachten of wilt u (samen met collega’s) preventief instructie ontvangen op uw werkplek, neem dan contact met ons op. Telefoon: 055 - 355 44  44.